České Budějovice, sídliště Vltava


Příprava investice a její realizace

Po odkoupení domu Bytovým družstvem bylo dalším, neméně důležitým úkolem, připravit potřebné podklady pro členy družstva k rozhodnutí o revitalizaci panelového domu, který byl postaven montovanou panelovou technologií koncem 70-tých let minulého století. Na členské schůzi Bytového družstva konané 6. září roku 2007 předložilo představenstvo několik variant rekonstrukce domu, vždy s financováním pomocí úvěru od banky. Rozhodnutím členské schůze byla vybrána varianta kompletního zateplení domu včetně střechy, s výměnou všech oken a náhradou závěsných balkonů betonovými lodžiemi a jejich instalací i u bytů bez balkonů.

Pro realizaci vlastní investice a jejího finančního zajištění bylo třeba nejprve vybrat zpracovatele energetického auditu stávajícího objektu (audit zpracovala firma STOPTERM s.r.o.). Podklady z auditu byly závazné pro řešení projektové dokumentace k územnímu řízení a stavebnímu povolení (projekt zpracoval PROJEKTOVÝ ATELIÉR HRONEK & FISCHER). Zhotovení auditu bylo i závaznou podmínkou pro podání žádosti o dotaci z programu PANEL, která je nenároková. V neposlední řadě představenstvo BD řešilo výběr finančního ústavu pro poskytnutí úvěru, byla vybrána Česká spořitelna.

Na základě usnesení členské schůze ze září roku 2007 pak společnou prací představenstva, kontrolní komise a investiční komise družstva byly osloveny firmy z oborů přístavby lodžií, zateplení a dodávky oken. Již v prosinci roku 2007 byl vybrán dodavatel lodžií, neboť v tomto oboru zde v té době působily jen dvě firmy. Postupným výběrem z jednotlivých nabídek firem na dodávku zateplení a výměny oken, a dle podkladů projekčního řešení zpracovaného k územnímu řízení a stavebnímu povolení se konkretizovala i celková výše ceny investice.

Na členské schůzi konané 11. března 2008 ve sborovně Základní školy Vltava byla kromě jiného schválena celková výše investice do revitalizace domu a odsouhlasena výše úvěru od České spořitelny. V návaznosti na tato rozhodnutí bylo dokončeno výběrové řízení zhotovitelů zateplení a výměny oken. Současně bylo třeba splnit požadavek Stavebního úřadu na zajištění koordinátora bezpečnosti práce na stavbě dle nově uplatňovaného zákona a zároveň řešit splnění všech podmínek pro zařazení do programu PANEL. Již při přípravě revitalizace domu spolupracovalo představenstvo BD s panem Miloslavem Valáškem, se kterým pak uzavřelo smlouvu na provedení technického dozoru investora po dobu realizace všech prací. 

Relizace investice v řádu více jak 10 milionů korun byla zahájena 15. května. Bytové družstvo, jako investor stavby, uzavřelo smlouvy s třemi zhotoviteli :

1, zateplení - TexColor spol. s r.o.

2, výměna oken - CONTOUR spol. s r.o.

3, přístavba lodžií - EKONOMSERVIS a.s. 

Na stavbě byl zajištěn technický dozor investora a již zmíněný dozor koordinátora bezpečnosti práce, kterým byla paní Stanislava Rosická. Pro řešení pravidelné kontroly a koordinace prací mezi zhotoviteli a Bytovým družstvem se konal 1x týdně kontrolní den za přítomnosti zástupců zhotovitelů a investora. Průběh stavby pak byl sledován prakticky denně a dílčí problémy řešeny operativně všemi zúčastněnými.

Rozhodující pro postup prací v dohodnutém harmonogramu bylo zajistit navazující práce zhotovitelů včetně zajištění podkladů ze strany investora (např. vytýčení energetických sítí). Mezníky rozhodujících prací tedy byly :

- zhotovení základů pod lodžie

- výměna všech oken bytů 3+1

- zateplení severní strany

- zateplení střechy, východního a západního štítu

- montáž lodžií na jižní straně

- výměna oken bytů 2+0, 3+0 na jižní straně P11 a zateplení

- výměna oken bytů 2+0, 3+0 na jižní straně P13 a zateplení

- dokončovací práce.

Celková investice byla dokončena v listopadu roku 2008.